Poznaj sekret długowieczności Greków!

grecyCzy wiecie, że Grecy, Włosi i Hiszpanie żyją dłużej i są zdrowsi niż pozostali mieszkańcy Europy? Wszystko zawdzięczają sposobowi, w jaki się odżywiają. Dieta śródziemnomorska uznawana jest za bardzo zdrową - opóźnia procesy starzenia i przeciwdziała miażdżycy. Czy mieszkając w Polsce można ją stosować?

Dieta śródziemnomorska dla każdego

Niektórzy uważają, że produkty, których używa się w diecie śródziemnomorskiej są drogie i trudno dostępne w Polsce. Nie jest to jednak dobry argument, ponieważ takie produkty, jak np. oliwki, feta czy ryby, znajdziemy zarówno w zwykłych supermarketach, jak i sklepach specjalistycznych, np. Dary Grecji.

Grecki targ
www.flickr.com/photos/whatknot

Podstawą diety śródziemnomorskiej są warzywa, ryby i owoce morza, oliwa z oliwek, orzechy, rozmaite ziarna, czosnek i cebula. Warto jednak zaznaczyć, że sekret jej dobroczynnego działania na organizm nie tkwi tylko w specyficznych składnikach. Oprócz tego Grecy ograniczają spożywanie pewnych produktów lub całkowicie je eliminują. W ich diecie jest bardzo mało czerwonego mięsa i soli. W zamian za to używa się wielu przypraw m.in. kminku, tymianku, szałwii, oregano itp. Dzięki temu dania są bardzo aromatyczne i charakteryzują się dużą różnorodnością smaków.

Wiele osób ucieszy na pewno fakt, że dieta śródziemnomorska dopuszcza możliwość picia wina w umiarkowanych ilościach - nie więcej niż jedną szklanka do obiadu. Wino pomaga utrzymać cholesterol w normie. Na zdrowie:-)

Ważne jest to, jak przygotowuje się potrawy

W diecie śródziemnomorskiej istotna jest również technika przygotowywania poszczególnych dań. Piecze się je w folii, w rękawie, na ruszcie, na grillu i na parze. Unika się smażenia w wysokich temperaturach, a jako tłuszcz stosuje się bogatą w wiele składników odżywczych oliwę z oliwek. Makarony oraz kasze gotuje się al dente, tzn. na półmiękko, ponieważ wówczas zachowują najwięcej wartości.

Jak dieta śródziemnomorska wpływa na zdrowie?

owoce morzaDieta śródziemnomorska dostarcza organizmowi odpowiednie ilości białka, witamin, tłuszczy, minerałów i błonnika. Dzięki temu możemy zminimalizować ryzyko wystąpienia miażdżycy, chorób serca, cukrzycy i nadwagi. Składniki zawarte w tej diecie opóźniają starzenie, obniżają cholesterol i korzystnie wpływają na ciśnienie. Poza tym wspaniale wpływają one na wygląd - włosy i paznokcie stają się mocniejsze, a cera bardziej promienna. Poprawia się również samopoczucie. Dzięki spożywaniu lekkich dań, zyskujemy więcej siły i energii.

Warto więc brać przykład z Greków:) Na dietę śródziemnomorską można bez problemu przestawić się mieszkając w Polsce. Oczywiście nie obejdzie się bez pierogów, żurku, schabowego, czy bigosu, ale warto przyrządzać je rzadziej, a w zamian za to postawić na aromatyczne śródziemnomorskie potrawy:)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *